Upoznaj samog sebe 19


Šta sledeće reći na temu „Upoznaj samog sebe“?

„Prošli“ smo pitanje životnih učitelja, pitanje uticaja literature na nas. Nekako je sledeće – uticaj škole. A kroz to smo svi prošli ili prolazimo 🙂 pa analiza ne bi trebalo da bude teška. Za razliku od posledica :), koje školovanje neminovno ostavlja na nas, i koje ponekad mogu biti teže nego što shvatamo ili nego što hoćemo i možemo sebi da priznamo.

Pretpostavljam da se i vaši prijatelji dele na dve grupe – na one koji stalno evociraju uspomene iz škole i one koji se slabo sećaju školskih dana.

Šta može da znači to stalno evociranje uspomena? S jedne strane, da je to bio važan period, ispunjen događajima koji su se duboko urezali u sećanje. A s druge strane može da znači da se stalnim ponavljanjem i prepričavanjem, pa i ulepšavanjem istih događaja, oni utvrđuju u memoriji. Može da znači da je takvim osobama sadašnji život (relativno) prazan, pa ga popunjavaju elementima iz prošlosti. Može da znači da se manje-više grčevito drže poznatog i proživljenog da bi ostali u grupi i osećali da negde pripadaju, da ih ta pripadnost štiti.

Oni pak koji se malo ili nimalo sećaju svog školovanja, su ili bili nečim jako povređeni, pa i ne žele da se sećaju, ili su imali/imaju na drugi način ispunjen život da im takvo eksplicitno vraćanje u prošlost ne treba.

U školi se svašta uči, a svašta i nauči :), bez obzira da li smo to mi hteli ili ne, da li su to naši učitelji, nastavnici , profesori i roditelji hteli ili ne. Dete „iz dobre kuće“ iz škole donese psovke, i vežba njihovu upotrebu na zabezeknutoj familiji 🙂 „Otkud mu to?!“.

Dobri đaci donose petice, loši – jedinice, ali i jedni i drugi zbog škole počinju da – lažu. Kod svojih kuća oni koji su dobri – da bi sebe prikazali u što boljem svetlu, a loši – da bi se spasli grdnje, prebacivanja i/ili batina. U svojim društvima – i jedni i drugi izmišljaju priče da bi bili primljeni u društvo ili u njemu bili na višoj lestvici.

Zatim, tu je ono loše što nam škola, možda i nenamerno, čini. Uvodi sistem nadmetanja. Sistem koji započinje još od malih nogu iskazima tipa „Vidi kako je onaj bata dobar, a kako si ti nevaljao/ružan kad plačeš…“ Sigurno je da se, zbog naše animalne ( 🙂 ) prirode nadmetanje mora pojaviti, ali se postavlja pitanje vredi li nam išta inteligencija koju imamo? (I za koju antropocentrično smatramo da je veća nego kod drugih predstavnika životinjskog sveta.)

Sistem nadmetanja sa sloganom „Prvi je sve, ostali su ništa“, teško može doneti dobra ljudskom rodu. Olimpijsko geslo „Važno je učestvovati“ služi kao bledo, neuverljivo opravdanje za one koji nisu prvi. Pojavljuje se zavist, pojačavaju laži… deca se nepopravljivo upropašćavaju.

O nadmetanju će još biti reči kad opet dođem u virtuelnu oazu…

Laku noć i mirne snove 🙂

Advertisements
Овај унос је објављен под Društvo, Duhovnost, Obrazovanje, Popularna psihologija, Upoznaj samog sebe. Забележите сталну везу.

2 реаговања на Upoznaj samog sebe 19

  1. tatjanamb каже:

    Iz vremena skolovanja pamtim i lepe i manje lepe stvari, ali je sve to, suma sumarum, za moj pojam, lepse nego danasnji poredak stvari i…ne bih se menjala :D.

  2. noviinternet каже:

    Istinito i čudno – objektivno smo (ljudsko društvo) u nekim vidovima napredovali, a u drugim, po mnogima, važnijim, nazadovali. Sofosticirana sredstva uništavanja drugih ljudi i prirode su i dalje samo sredstva uništavanja… Strašno šta se sve čini!

    Da probamo da usporimo, zaustavimo i preokrenemo taj tok… Da „budemo ljudi“ 🙂

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s