Upoznaj samog sebe 20


Razmišljajući često o temi „Upoznaj samog sebe“ nailazim na knjige i tekstove o toj temi. Ne volim da citiram, ali za Ivu Andrića ću napraviti izuzetak. Evo njegovog razmišljanja:

„Minime quisque sibi notus est (Свако себе најмање познаје)

У четвртом разреду гимназије, нашао сам у читанци грчког језика први пут реченицу: Gnôti seauton (Познај себе).

Те грчке речи умео сам да преведем сваку за себе, али шта значе обе заједно и чему треба да нас поуче (јер све што је у читанци мора нешто да значи и нечем да нас учи), то нисам знао. Ни они које сам питао нису знали да ми кажу право њихово значење, или ја нисам могао да схватим њихова објашњења. Тако је било и тако је остало и у доцнијем животу. Како да се упознам? И зашто? И, шта значи себе? Који је то „ја“ кога треба да упознам? Објашњавали су ми да су у питању наше страсти и наше слабости против којих морамо да се боримо и које можемо лакше да савладамо ако их упознамо. Право да кажем, ништа нисам разумео. Прво, ја нисам могао да знам које од мојих безбројних жеља и нагона треба да сматрам „страстима“ и „слабостима“, а које не. Друго, ја сам, у младости, желео само једно: да своје жеље и нагоне што пре и што потпуније остварим, а нисам ни помишљао да се против њих борим, нити бих то умео ни могао, све и кад бих хтео. Али сам и даље свуда око себе сретао, као опомену, као претерано строг захтев, као освештано правило које, изгледа, нико тачно не разуме, али против којег се нико не буни: „Познај себе“.

А данас сам у Волтеровом Dictionnaire philosophique нашао овај став: „Connais-toi même est un excellent précepte, mais il n’appartient qu’a Dieu de le mettre en pratique: quel autre que lui peut connaître son essence?“ (Познај себе, изврсно је упутство, али једино Богу пристоји да га изврши: ко други осим њега може да познаје своју бит?)

Одлакнуло ми је, после толико година.“

Иво Андрић, Знакови поред пута

Овај унос је објављен под Odnos prema životu, Upoznaj samog sebe. Забележите сталну везу.

Оставите одговор

