Kako sopstvenu nesposobnost preokrenuti u tuđu odgovornost?


Kako sopstvenu nesposobnost preokrenuti u tuđu odgovornost i još biti uveren u ispravnost postupka? Neću govoriti sad o zameni teza, niti o štetnosti od takvog postupanja (hm, dobro, možda malo na kraju, kao neki zaključak), nego ću da navedem primer koji me podstakao na razmatranje cele ideje iz naslova.

Primer je odavno u upotrebi, i nerviralo me je to i ranije koji put, ali mi je sad postalo jasno i šta me tu nervira.

Dobijem ja danas pismo iz poreske uprave rodnog mi grada da treba da se plati porez na imovinu, u mom slučaju to je dedina kuća. Dobro, naravno da ću da platim. Gledam dali su 3 (tri) uplatnice, a govore o tromesečjima, kojih, jelte 🙂 ima 4 (četiri). Saberem do u paru (koje izgleda već godinama postoje samo na raznim računima i cenama) koliko treba da im sada uplatim. A onda okrenem list i počnem da čitam. A tamo, u svakoj rečenici bar po jednom „Poreski obveznik je dužan da… “ ajde de, još me drži ta navika da prihvatam kao takvo ono što piše, ali polako, kako tekst odmiče vidim da mi iz dubine raste neki bes – onaj najgori, nemoćni bes, koliko-toliko svesne osobe, pred demonstracijom nadmoći, pred činovničko-pravnim jezikom (kojim niko normalan ne govori). A kulminacija je u pretposlednjoj rečenici pre nego je usledilo „OBRAZLOŽENJE“. Tu naime piše:

Do dospelosti rešenja za 2016. godinu obveznik je dužan da u 2016. godini, u roku od 45 dana od početka svakog tromesečja plaća akontaciju u visini obaveze utvrđene za poslednje tromesečje 2015. godine.

I naravno, nikakva „žalba ne odlaže izvršenje rešenja.“. Ponajmanje ova moja tužbalica na WordPress-u :).

Znači ovako: oni su nesposobni da na vreme pritisnu „Enter“ i puste rešenja za jednu godinu sve dok ne prođe polovina te godine, ali, da ne bi ostali bez para, treba i ja i svi ostali (sa izuzetkom verovatno onih najbogatijih!) da im dajemo pare, jer u suprotnom:

… obračunava se i plaća kamata po stopi jednakoj godišnjoj referentnoj stopi Narodne banke Srbije, uvećanoj za deset procentnih poena, primenom prostog interesnog računa od 100.

Ubio me bog ako umem to da izračunam – noge mi se odsekle od straha! Koliko će mi naplatiti pošto im tek sad plaćam unazad za prva dva tromesečja? Dal da im dam 20 ili 200 dinara više??!!

I koji je moj zaključak mogao biti, nego ono iz naslova – zamenili su sopstvenu nesposobnost i neažurnost mojom odgovornošću, i, osim osećanja krivice koje hoće da mi nametnu kao nesavesnom građaninu, naplatiće i kaznu.

Ja im se divim (ironija, ako neko ne shvata) i mislim da, ukoliko hoću da budem dobar član ovog društva treba od njega da učim, pa to i ostalima savetujem.

Učimo dakle od „najboljih“ (ne mogu da izbegnem sarkazam), učimo od onih koji po (izgleda prevaziđenom) konceptu treba da vode računa o dobrobiti (svog) naroda. I šta naučimo? Ako uopšte shvatimo – meni je trebalo „sto godina“. Naučimo se da su laganje, preokretanje istine, zamene teza… metode za postupanje prema onima koji su niži od nas i tako stignemo do vekovne istine sadržane u izreci: „Pas repu, rep dlaci – idi dlaka, ti si laka!“. Znači ništa se nije promenilo (na bolje), a kako sistem neće sam sebe zameniti boljim, perspektive nisu ni prljavo roze 🙂 a kamoli ružičaste…

U potpisu: trenutno ironični pesimista

PS. Eventualna žalba (samo navodim da su i tu mogućnost dali u obrazloženju rešenja o porezu) „… se taksira sa 440.00 dinara administrativne takse…“ PA ZAR NIJE SVE TO DIVNO!

Овај унос је објављен под Demokratija, Dnevna politika, Društvo, Manipulisanje javnosti, Svakodnevica и означен са , . Забележите сталну везу.

Једно реаговање на Kako sopstvenu nesposobnost preokrenuti u tuđu odgovornost?

  1. Wojciech каже:

    Dobro, da bolje ne može biti!

Оставите одговор

