Ništa više ne nauči pačurlija ta… (gledište Starog Patka)


Posle jutrošnjeg teksta na WordPress-u javio nam se lično g. Stari Patak da ukaže čitaocima kako izvlačenje iz konteksta uvek treba uzimati sa rezervom, tj. da treba znati celinu i tek na osnovu nje donositi zaključke.

Razgovor sa g. Patkom prenosimo u celini. G Patak je došao u našu redakciju u vreme jutarnje pauze i predstavio nam se, pa smo ga pozvali da nam se pridruži i onda smo zajedno pili čaj. Vrlo lako smo uspostavili prijateljski odnos, jer je g. Patak učitelj starog kova i ume sa mlađima da razgovara tako da se ne osetite ni u jednom trenutku neravnopravni, iako ste svesni njegove velike erudicije. Njegova pojava pleni držanjem, koje je akcentovano jasnim, vedrim pogledom i snežno belom, gustom kosom. On je vrlo blag i prijatan čovek – učitelj kakav se samo poželeti može, ni blizu onoga što se na osnovu pesme „Pačija škola“ o njemu može pretpostaviti. Stoga smo ga prvo upitali kako je došlo do nastanka te pesme.

– Eh, dragi moji, pa to smo se čika-Jova i ja još onomad dogovorili – da napravimo kritiku obrazovnog sistema, ali tako da bude laka za pamćenje i dostupna od malih nogu. I uspeli smo u tome da je laka za pamćenje i da je svi znaju još u osnovnoj školi, pa i ranije, sad je već znaju i mali pačići, pardon, deca od 2-3 godine… Međutim, svi uočavaju samo površinski nivo vedrih stihova koji zaklanja kritiku obrazovnog sistema, pa je stoga suština ove pesme dostupna samo onima koji se potrude i razmisle.

Malo smo se zgledali, i počeli prisećati stihova i uz malo lutanja setili se cele pesme, a onda smo prisustvovali PRAVOJ analizi pesme čiji je skriveni naslov: SVAČIJA ŠKOLA! Evo g. Patkove analize pesme, koju je počeo recitovanjem prve strofe:

Pačija škola

Jeste l čuli, kumo,
verujte, bez šale,
otvara se škola
za pačiće male.
– Ova prva strofa, reče g. Patak, ustvari govori o tome, da se „bez šale“ otvaraju razne škole za razne „pačiće male“. I zaista imamo šaroliku ponudu kurseva, sad i online, koji se reklamiraju (to je ono „Jeste l čuli kumo„) na sve dostupne načine, a obećavaju uspeh u svakom poslu.
Tako je i bilo,
verujte, bez šale,
otvorila s škola
za pačiće male.
– Naravno, kad se dobiju potrebne dozvole – škola se otvara i njeni polaznici zauzimaju mesta u učionicama:
Svi pačići došli,
na skamijam stoje
stari patak metno
naočari svoje.

– Ta strofa već apostrofira 😉 lažni autoritet, što postaje jasno u sledećom dvema strofama:

Sve ih je upiso
u katalog, male,
pa ih je prozivo,
verujte, bez šale.

Pa se onda šeto
s ozbiljnošću krutom
učio ih, učio,
i knjigom i prutom.

– Tu vam je, dragi moji, akcenat na formi koja uopšte nije podučavanje i razvoj kognitivnih sposobnosti, nego, u najboljem slučaju, učenje napamet nekih informacija, pod prisilom i pretnjom kažnjavanjem. A da su ti razni kursevi instant-tipa govori čuvena strofa o vremenu provedenom u školi:
Učio ih, učio
od srede do petka,
al se nisu odmakli
dalje od početka.
– Pa, razmislite i sami, molim vas koliko je trajalo to „učenje“, nasmeja se zvonko g. Patak (po boji i prijatnosti njegovog glasa nikad ne biste ni pomislili da je pred vama osoba koja uskoro slavi dvestoti rođendan :)),  – trajalo je od srede do petka, a tu samo imamo – četvrtak, a šta se za jedan dan može naučiti??!! Svaki proces učenja mora proći i kroz fazu zapamćivanja i fazu ponavljanja, da bi se onda mogao primeniti u istoj ili sličnim situacijama, zar ne?
Nije bilo uspeha
učiteljskom trudu,
cela muka njegova
ostade zaludu.
Ništa više ne nauči
pačurlija ta,
nego što je i pre znala
Ga, ga, ga, ga, ga!
– Ovo je sad očigledna zamena teza i prebacivanje krivice sa lošeg pedagoga, koji se kao trudio („cela muka njegova„), prebacivanje krivice na učenike, i proglašavanje istih nezrelim bićima koja nisu ništa napredovala. A kako su i mogli napredovati u takvom sistemu!
– Verujem da vidite sada, nastavi g. Patak, koliko je vanvremenska ova pesma i koliko nam govori o tome da treba da pazimo u koje škole i kakvim učiteljima predajemo svoju decu ili pak  sami odlazimo u želji da napredujemo u nekoj oblasti.
– A šta mislite, osmeli se jedan mladi kolega, o tekstu u kome je citirana samo poslednja strofa, znate, mislim na tekst zbog kojeg ste došli…
– Pa, moram reći da je interesantno pristupljeno samoanalizi, ali mi izgleda da je to ipak usamljena osoba koja bi napedovala u grupi istomišljenika, i budući svesna stanja možda mogla da pođe i korak dalje i da sa svoje strane podučava druge, željne napretka i promene u životu, ali i nedovoljno odlučne i sigurne u sebe pri prvim koracima… zato zaista svi koji kreću u nove škole (života) bivaju u početku malo nesigurni i gegucavi kao prava pačurlija… hehehe – eto sad sam otkrio još jedan nivo ove divne pesme – hvala Vam, mladi kolega…
– Hvala Vama, rekosmo svi u glas – i, dođite nam opet…
Advertisements
Овај унос је објављен под Društvo, Manipulisanje javnosti, Mediji, Obrazovanje, Odnos prema životu, Upoznaj samog sebe и означен са , . Забележите сталну везу.

5 реаговања на Ništa više ne nauči pačurlija ta… (gledište Starog Patka)

  1. tatjanamb каже:

    Sjajna ideja za post ❤ . Vrlo, vrlo mastovito :OK:.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s