Saramago, Martin i ja


Preporučio mi jedan drug knjigu „Jevanđelje po Isusu Hristu“. Ajde, rekoh sebi, da vidim šta se to mom drugu Vladi dopalo. Bilo mi je jasno zašto je Saramago imao probleme zbog ove knjige – svima koji na određeni način veruju u Boga, njegova priča itekako smeta – motivi koji pokreću Boga i Isusa u ovoj knjizi nisu baš uzvišeni. Međutim te ideje o „prizemljivanju“ idola i njegovom prikazivanju u tzv. „drukčijem svetlu“ (ovde to ponekad liči na onu sijalicu koja se okreće na tavanici disko-kluba i baca iskrice svetlosti redom u krug), te ideje mi nisu strane. Zapravo, zbog nečega (sopstvene nesavršenosti?) uvek mi smeta kad se nešto tako veliča i kad se postavlja na nekakav presto odakle uzvišeno kritikuje ili uopšteno podučava, čisto se vređajući ako nije odmah prihvaćeno… Hm, ne znam, sad i ja malo počinjem da pišem koješta, ali ću valjda održati misao na putu kojim me čitanje te knjige povelo.

Drugi autor iz naslova je Džordž R. R. Martin – pisac epske i naučne fantastike (Igre prestola su njegove, Pesme leda i vatre,…). U šabačkoj biblioteci naiđem na njegovu trotomnu retrospektivu (Pesme snova) u kojoj je izabrao i publikovao neke od svojih radova od početaka pa dok nije postao veoma poznat. U toj knjizi on najpre po periodima navodi svoju autobiografiju i zatim radove koje je tada napisao/objavio. Pogledam na Vikipediji – Martin je jedan (pre)debeli Amerikanac nasmejanog pogleda, 48. godište. Šta sad piše ili samo živi od stare slave ne znam. Saramago, koji je umro 2010. ne piše više ništa… a njegove knjige se čitaju, ne samo zato što je dobio Nobelovu nagradu.

E sad, šta je to što je meni povezalo ova dva autora i zašto ovo pišem? I u Saramagovom Jevanđelju i u Martinovoj autobiografiji, kao i u pričama, najupečatljivija mi je bila želja za dopadanjem, za privlačenjem pažnje čitalaca, za predstavljanjem sebe kao duhovite, promućurne, vickaste osobe. Ono nešto što mi je davno ostalo u sećanju iz neke Kunderine knjige – „uhvatiti slušaoca za uvo (svojom pričom) i ne ispuštati… “ (približan citat, više parafraziranje). Dakle, biti zanimljiv drugima, odvojiti njihovu pažnju samo za sebe (i svoje izmaštane likove – po svom liku stvorene 🙂 ) – to je motiv, glavni. A onda u sledećem nivou – plasirati neke svoje misli, za koje autor nalazi da su vredne da budu (ponovo, jer nema ništa što već neko nije rek’o, a ni ovo nije novo, što bi rekao jedan drugi moj drug))  ispričane ljudskom rodu.

I, šta ću onda ja u tom naslovu sopstvenog teksta? Nisam pisac (mada se meni moje priče o zelenookoj crno-beloj maci Gvendolini dopadaju 🙂 ), jedino pišem sebi (stalno ista!) zapažanja o tome da bi trebalo da više vodim računa o sebi, i pišem ovaj dnevnik (?) na WordPress-u. Sad je bila duga pauza od pisanja – neveseli događaji i Bokina smrt su doprineli tom odsustvu, ali mi se učinilo (tj. nije mi se učinilo, nego je istina) da je moja potreba da nešto kažem imala isti/sličan paravan kao kod malopre pominjanih pisaca – predstaviti se duhovito, intrigantno koji put, pa iskoristiti to i u (skoro) svaki tekst ubaciti i ponešto po sopstvenom mišljenju važno. Ali svi ti stavovi su, čini mi se, jedino meni lično upućeni, mada ih izgleda ne čujem dobro :).

No, eto, izgleda da se vraćam pisanju (javnom). Gledaću da ne preteram ni u čemu. Videćemo…

Najpre ću opet pisati o svojim kraćim ili dužim putovanjima i stavljati sličice koje je Soni napravio – moj mali stari telefon, SoniEricsson T700, kakvi se odavno ne proizvode.

PS. Da, još i ovo – e to je baš, baš bitno – pisanje i čitanje knjiga nas odvajaju od „ovde i sada“, to je neka vrsta droge i ja ne znam kako da se „skinem“ sa toga – moj čitalački staž je preko pola veka dug, a i dan-danas kad se dohvatim knjige koja mi je interesantna, ja ne znam da stanem dok ne dođem do zadnje korice… Anybody to help?

Овај унос је објављен под Obrazovanje, Odnos prema životu, Popularna psihologija, Svakodnevica, Upoznaj samog sebe и означен са , , , . Забележите сталну везу.

5 реаговања на Saramago, Martin i ja

  1. noviinternet каже:

    Nema veze, baš me nasmejalo, ali ako baš hoćeš, obrisaću 🙂

Оставите одговор

